Da er syttende mai over. På lærernes del og bruk sider på internett er det helt dødt: Like dødt som denne bloggen har vært i to uker. Årsak? (mye snakk om det i skolen) Alle lærerne holder på med standpunktsprøver, retting, fagrapporter og for oss i tiende: Eksamen. Vi ser sommeren i det fjerne nå, men først skal alt i havn. Vet ikke om andre yrkesgrupper har våget å tenke tanken enda.
Jeg prøvde meg på å skape litt kreativ energi på et trinnmøte her om dagen (har satt opp eget del og bruk punkt fast på alle trinnmøter). Jeg hadde funnet et kreativt undervisningsopplegg (hos Eva2.0) hvor hun hadde laget en webquest i powerpoint om å være askefast, noe jeg ville dele med mine kollegaer: Tirsdag ettermiddag og kvikksølvet er på vei oppover. Responsen fra mitt kjære trinn er full av tomhet. "Espen, det er ikke tiden for sånn nå. Bedre å ta det når vi skal planlegge neste år." Han har selvfølgelig helt rett: Det er en tid for alt.
Nå er tiden inne for å bøye nakken og pløye åkeren. Noen ting må bare gjøres hvis vi skal høste senere. Vurderinger skal skrives og karakterer skal settes. Mitt problem er bare at hode mitt produserer ideer hele tiden, uansett tid eller sted. Jeg tror kanskje det kan komme av stor trafikk (i all beskjedenhet) mellom venstre hjernehalvdel, som tar seg av logisk tenkning, språk og mattematikk etc, og høyre hjernehalvdel, som tar seg av sporing av mønstre, visuell sansing, motorikk og orientering.
Det jeg elsker med å være lærer er nettopp den energien som oppstår når jeg alene eller i samarbeid med andre, planlegger undervisning ut fra noe jeg tror på pedagoisk. Jeg tror mange lærere har opplevd at mer og mer tid går til andre ting enn det som skaper læring i klasserommet. Periodene med gjøretvang er blitt lengere, og erstattet det mange opplever som motiverende og meningsfullt med lærerjobben.
Av samme grunn må vi lærere bare slutte å gi arbeidsplan på arbeidsplan med endeløse rekker av terpeoppgaver. Og, hvis i tillegg læreren ikke klarer å gi elevene feedback på elevarbeidet, så arter det seg ca slik. Du får en arbeidsplan, du gjennomfører den, og hva vinner du? En ny arbeidsplan mandagen etter. Gratulerer! Vi tester om du kan det om tre uker.
Om to uker skal vi ha med tiende trinn på tre dagers overnattingstur. Her satser vi på aktiviteter som krever bruk av høyre OG venstre hjerne halvdel. Gleder meg til å planlegge og gjennomføre den. Vi dropper evalueringen og koser oss. Det er en tid for alt!
onsdag 19. mai 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)

Jeg fant visst bloggen din. :)
SvarSlettHehe, den første som kommenterer. Hvis du lurer på hvem det er, så er det Nora fra 8C.
Forresten, bra innlegg!