lørdag 23. oktober 2010

Robuste skolebyråkrater

Så mye alvor...
I våres var jeg på informasjonsmøte på vår lokale barneskole. Rektor kom inn på tidens krav om resultater til de små: "Det er liksom blitt så mye alvor..." Hun kunne liksågodt valgt et mer dekkende uttrykk: "Prestisje", tenkte jeg, "for rektor, for virksomhetsleder for skole, for rådmannen, ja til og med for den enkelte lærer.

Det har vokst fram en leveringsideologi hvor min sønn skal levere resultater, kanskje for å øke lønna til rektor og lærere.  Og helt riktig: Vi trenger store, dyre, skoleadministrasjoner for å holde denne resultatkverna i gang.

Robuste skolebyråkratier Det er likevell i alle fall tre grøfter disse topptunge skolebyråkratiene faller i:

  1. Blir grisen feitere ved at man veier den ofte? Markedstenkning og standardisering fører til endeløse rekker av tester med smalt definerte resultatmål som går på bekostning av andre intensjoner og temaer rundt læring. Det å stille spørsmål ved ting og å stoppe opp og reflektere, blir sett på som motstand som må bekjempes. Lærerne mister energi, fordi de reduseres til utøvere av byråkraters teoribaserte tankegang.
  2. Kunnskap opparbeidet gjennom erfaring blir sett på som en trussel, fordi denne kunnskapen ofte stiller spørsmål ved det som skal implementeres fra toppen. Den følelsesløse byråkraten sitter med kontrollspakene, med røde, gule og grønne varsellamper fra resultatportalen, mens den ekspressive kunstneren er fiendens hans. Moralsk ansvar skyves til side av enorme volumer resultatdata. Byråkraten verdsetter kun det han måler, mens de virkelig utfordringene flyr under radaren hans. Han bruker også resultater og evidens-forskning på en dum måte: Han kan foreksempel påby læreren å skrive mål på tavla eller fylle inn endeløse vurderingsskjemaer på den enkelte elev. Videre utvikler det seg "spillsystemer", hvor den enkelte lærer og rektor maksimerer sine resultater, ofte ved direkte juks, ved å skjule vanskeligheter eller endeløst terping på tester.
  3. Til slutt feirer man trivielle resultater, for eksempel en to prosentsframgang på leseresultatene på et trinn: Man får besøk av virksomhetslederen og trekkes fram som et fyrtårn i dagens næringsliv. Lærerne tenker sitt, fordi de vet hvor mye mer som skal til for å hjelpe og utvikle elevene.
Så robuste byråkratier kan skape resultater, men også bli en selvoppholdende masse av tomt resultatprat som bringer skolen bort fra dens intensjoner. Heldigvis fins det gode alternativer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar